ημερίδα Μίμη Πλέσσα
ημερίδα Μίμη Πλέσσα
- ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΜΙΜΗ ΠΛΕΣΣΑ Ημερίδα με θέμα το ελληνικό τραγούδι διοργάνωσε χθες η ΕΡΤ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Τραγουδιού 2007, στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. Δημιουργοί, ερμηνευτές, δημοσιογράφοι, άνθρωποι της τηλεόρασης αλλά και της δισκογραφίας, ανέπτυξαν θέματα που αφορούν στο παρόν αλλά και στο μέλλον του ελληνικού τραγουδιού. Η ημερίδα, κινήθηκε σε δύο άξονες: α) «2007: Η ελληνική μουσική στην τηλεόραση» και β) «Η ελληνική μουσική παραγωγή σήμερα: προβλήματα και προοπτικές». Στην πρώτη ενότητα της ημερίδας μίλησαν οι: Λευτέρης Παπαδόπουλος, στιχουργός – δημοσιογράφος, Τζώνη Καλημέρης, σύμβουλος Προέδρου ΕΡΤ ΑΕ, Φίλιππος Πλιάτσικας, τραγουδοποιός, Ανδρέας Κουρής, MadTV, Μπήλιω Τσουκαλά, δημοσιογράφος, Γιάννης Τσολακίδης, δημοσιογράφος, Στάθης Παναγιωτόπουλος, δημοσιογράφος και Άκης Σακισλόγλου, δημοσιογράφος - παραγωγός ραδιοφώνου. Τον συντονισμό έκανε ο Θανάσης Γωγάδης, δημοσιογράφος. Στη θεματική ενότητα «2007: Η ελληνική μουσική στην τηλεόραση», ο στιχουργός και δημοσιογράφος Λευτέρης Παπαδόπουλος αναφέρθηκε στις «αθλιότητες», που προωθούνται ως μουσική από τα ιδιωτικά Μ.Μ.Ε., παραθέτοντας προσωπικά παραδείγματα δίσκων στους οποίους υπέγραψε τους στίχους και δεν προβλήθηκαν ποτέ από την ιδιωτική τηλεόραση. Χαρακτήρισε σπουδαίο το έργο που επιτελεί η δημόσια τηλεόραση στο χώρο του τραγουδιού, ενώ επεσήμανε ότι ο ρόλος της δημόσιας τηλεόρασης οφείλει να είναι παιδευτικός και στον τομέα της μουσικής να αναδεικνύει και να υποστηρίζει με επιμονή το καλό ελληνικό τραγούδι. Ο σύμβουλος Προέδρου Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. Τζώνη Καλημέρης επισήμανε ότι οι καλύτερες δουλειές των τραγουδοποιών και συνθετών δεν προβάλλονται από τα κανάλια με εξαίρεση την ΕΡΤ, «τελευταίο προπύργιο του καλού τραγουδιού», όπως χαρακτηριστικά τόνισε. «Δεν υπάρχει βήμα για τους νέους τραγουδοποιούς στην τηλεόραση», υπογράμμισε ο τραγουδοποιός Φίλιππος Πλιάτσικας καταλήγοντας όμως ότι αυτό που η τηλεόραση θεωρεί πετυχημένο και εμπορικό είναι μια πλαστή πολλές φορές πραγματικότητα. «Ρωτήστε να μάθετε αν οι πωλήσεις των δίσκων αυτών που υποτίθεται ότι είναι εμπορικοί είναι πραγματικά υψηλές και αν στις συναυλίες τους έχουν πάρα πολύ κόσμο…», είπε χαρακτηριστικά. Τόνισε ότι υπάρχει η δυνατότητα το καλό τραγούδι να αντεπιτεθεί και εξήγησε τους λόγους για τους οποίους στηρίζει από την αρχή του το Φεστιβάλ Τραγουδιού «Είναι ο μόνος θεσμός όπου ένας νέος καλλιτέχνης μπορεί να δείξει τη δουλειά του και μόνον αυτή.», είπε. «Χρειάζεται μόνο να τραγουδήσει ή να παίξει μουσική, δεν αναγκάζεται ούτε να τον κοιτάξουν από την κλειδαρότρυπα, ούτε να τον ξεφτιλίσει η κάμερα ενός ριάλιτυ» Εκ μέρους της Mad TV ο Ανδρέας Κουρής αναφέρθηκε στην ανάγκη επιβίωσης των ιδιωτικών καναλιών, που συχνά οδηγεί σε λύσεις χαμηλής ποιότητας, ενώ η δημοσιογράφος Μπήλιω Τσουκαλά επέμεινε πως είναι δυνατόν να επιτευχθεί μεγάλη τηλεθέαση και με την ποιότητα, απλώς η ιδιωτική τηλεόραση είναι πολύ συχνά απόλυτα συνδεδεμένη με συγκεκριμένες δισκογραφικές εταιρείες, που υπαγορεύουν τις επιλογές τους. Ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσολακίδης είπε χαρακτηριστικά πως στην τηλεόραση παίζεται μόνο το τραγούδι που εκφράζει την παγκοσμιοποίηση, ο δημοσιογράφος Στάθης Παναγιωτόπουλος χαρακτήρισε τα παλιά μουσικά «σκουπίδια» απαύγασμα της τέχνης σε σχέση με τα σημερινά και τέλος ο δημοσιογράφος και παραγωγός ραδιοφώνου Άκης Σακισλόγλου διευκρίνισε πως η τηλεόραση είναι μια αγορά μέσα στην οποία ως εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα διακρίνεται η δημόσια τηλεόραση για την ποιότητά της. Ακολούθησε ενδιαφέρουσα συζήτηση με το κοινό, που το αποτελούσαν κυρίως δημοσιογράφοι, παραγωγοί ραδιοφώνου και τηλεόρασης και νέοι άνθρωποι. Στην δεύτερη ενότητα μίλησαν οι: Μίμης Πλέσσας, συνθέτης, Δημήτρης Γιαρμενίτης, Πρόεδρος IFPI, διευθυντής SONY-BMG, Γιώργος Ανδρέου, δημιουργός, , Χρυσόστομος Μουράτογλου, παραγωγός, ενορχηστρωτής, Ελένη Ζιώγα, στιχουργός-ηθοποιός-συγγραφέας, Λίνα Nικολακοπούλου, στιχουργός. Ο Μίμης Πλέσσας αναφέρθηκε στη δύναμη της μουσικής και στο ότι χρειάζεται υπομονή και επιμονή από τη μεριά των δημιουργών καθώς ο χρόνος είναι εκείνος που κρίνει την αξία της δημιουργίας. Ο Δημήτρης Γιαρμενίτης αναφέρθηκε στην ιστορική εξέλιξη των δισκογραφικών εταιρειών, στην διαρκή εξέλιξη των νέων τεχνολογιών και το πόσο αυτές επηρεάζουν ή καθορίζουν την παραγωγή δίσκων ενώ εκτίμησε ότι με οποιαδήποτε μορφή θα υπάρχουν πάντα εταιρείες παραγωγής ηχογραφημάτων. Ο Γιώργος Ανδρέου, με χειμαρρώδη λόγο, σχολίασε την μεγάλη κρίση που υπάρχει στην ελληνική δισκογραφία και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν πλέον τα νέα παιδιά έτσι ώστε να μπουν αλλά και να συνεχίσουν στον χώρο, λόγω της έλλειψης ουσιαστικής στήριξης. Αναφερόμενος στο Φεστιβάλ Τραγουδιού το χαρακτήρισε ως ένα πλαγιοκόπημα στο κατεστημένο σύστημα ανάδειξης και προβολής των νέων δημιουργών και τόνισε την ανάγκη να βρεθούν κι άλλοι τέτοιοι τρόποι στήριξης νέων φωνών στο ελληνικό τραγούδι. Ο Χρυσόστομος Μουράτογλου σχολίασε ότι είναι απαραίτητο οι παραγωγοί και οι δισκογραφικές εταιρείες να επενδύουν σε βάθος χρόνου στους νέους καλλιτέχνες και το έργο τους. Η Ελένη Ζιώγα δήλωσε αισιόδοξη για το μέλλον. Χαρακτήρισε το τραγούδι ως την προσωπική προσευχή του κάθε ανθρώπου και πρόσθεσε με σιγουριά ότι όσο υπάρχουν άνθρωποι θα υπάρχει μουσική να τους ενώνει και να τους εκφράζει. Τέλος, η Λίνα Νικολακοπούλου, αναφέρθηκε στις αλλαγές της δισκογραφίας τα τελευταία χρόνια οι οποίες έχουν οδηγήσει πολλούς αξιόλογους καλλιτέχνες εκτός δισκογραφικής παραγωγής, με αποτέλεσμα πολλοί δημιουργοί να νιώθουν εγκλωβισμένοι. «Η μουσική στις μέρες μας, μας γαζώνει από παντού, στο σούπερ μάρκετ, στο δρόμο» είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι το τραγούδι δεν έχει πια τη θέση που είχε κάποτε στη ζωή μας, η ευκολία το έχει κάνει του χεριού μας και ευχήθηκε να υπάρχει έμπνευση από τη μεριά των δημιουργών και θεσμοί να τους στηρίζουν. Χρειάζεται, κατέληξε, οι άνθρωποι που ασχολούνται με την παραγωγή και την δισκογραφία, από τους καλλιτέχνες και τους παραγωγούς, μέχρι τους ηχολήπτες και τους γραφίστες, να αγαπήσουν και πάλι το τραγούδι, ως δημιουργία και τέχνη. Το συντονισμό της δεύτερης ενότητας της ημερίδας έκανε ο Κωστής Ζαφειράκης, δημοσιογράφος. Ακολούθησε, στον ίδιο χώρο, στο κατάμεστο Αμφιθέατρο του Τελλογλείου, συναυλία του Μίμη Πλέσσα με το κουαρτέτο του. Τη συναυλία προλόγισε ο Αλέξης Κωστάλας., ενώ πριν την έναρξή της , ο Πρόεδρος Δ.Σ. – Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΤ ΑΕ, Χρήστος Παναγόπουλος, απένειμε στον Μίμη Πλέσσα τιμητική πλακέτα για την προσφορά του στην Ελληνική Ραδιοφωνία και τα Μουσικά Σύνολα. Στην συναυλία παρέστησαν το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΤ ΑΕ, ο κ. Αντώνης Ανδρικάκης, Γενικός Διευθυντής ΕΡΑ, η κ. Θάλεια Ιωαννίδου, Γενική Διευθύντρια της ΕΡΤ3, μέλη της Διοικούσας Επιτροπής της ΕΡΤ3, ο κ. Λευτέρης Κογκαλίδης, προϊστάμενος Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων της ΕΡΤ3, ο κ. Γ.Φράστανλης, διευθυντής τηλεόρασης ΕΤ3, καθώς και πολλοί άνθρωποι των τεχνών και των γραμμάτων όπως η Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα, Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, συνθέτες, μεταξύ άλλων ο Γιώργος Χατζηνάσιος και ο Βασίλης Δημητρίου, δημοσιογράφοι και εκπρόσωποι της δισκογραφίας και της τηλεόρασης. Οι παρευρισκόμενοι στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., είχαν την ευκαιρία να ακούσουν τραγούδια του συνθέτη από παλαιότερα φεστιβάλ, τραγούδια που διακρίθηκαν σε Διεθνή Φεστιβάλ Τραγουδιού, όπως το 1960 στη Βαρκελώνη, το 1962 στη Βαρσοβία, το 1963 στη Μόσχα, το 1964 στο Λίβανο, το 1965 στην Ουάσιγκτον, αλλά και τραγούδια από το θέατρο και τον κινηματογράφο. Συμμετείχαν οι : Τίτος Καλλίρης στην ηλεκτρική κιθάρα, Νίκος Τσεσμελής στο ακουστικό μπάσο, Γιώργος Λαβράνος στα ντραμς και ο Μίμης Πλέσσας στο πιάνο. Μαζί τους οι σολίστες: Θάνος Γεωργούλας (σαξόφωνο, φλάουτο), Δημήτρης Βασιλόπουλος (μπουζούκι, λαούτο), Πάνος Δέρβος (πλήκτρα). Ερμήνευσαν οι: Εύη Σιαμαντά και Σπύρος Κλείσσας ενώ gueststar ήταν η Ζωή Κουρούκλη.