Θ. Τζάκρη: Δικαίωμα της κυβέρνησης να ανακατανείμει το πλεόνασμα στους αδύναμους
Θ. Τζάκρη: Δικαίωμα της κυβέρνησης να ανακατανείμει το πλεόνασμα στους αδύναμους
Ομιλία της βουλευτή στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό
Κατά την ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής την Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 2016 κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού η βουλευτής Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Θεοδώρα Τζάκρη ανέφερε τα εξής:
«Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Η συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2017 διεξάγεται κάτω από την σκιά της απόφασης του Eurogroup για την άμεση εφαρμογή των ληξιπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού δημόσιου χρέους. Ο αντίκτυπος αυτών των μέτρων είναι ουσιαστικός και θα μειώσει σημαντικά τον λόγο του χρέους προς το ΑΕΠ κατά 22% για την περίοδο 2017-2060, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ESM.
Παρακολουθώ μάλιστα τις αγωνιώδεις προσπάθειες της ΝΔ, σύσσωμης της αντιπολίτευσης και μερίδας του τύπου -παρά τις ομολογίες για αναμφίβολα θετική εξέλιξη στην υπόθεση του χρέους- να υποβαθμίσουν την σημαντική αυτή εθνική επιτυχία από την οποία προκύπτει όφελος για την οικονομία κατά τουλάχιστον 45 δις ευρώ. Χωρίς -το σημαντικότερο- να χάσει κανείς ούτε ένα ευρώ.
Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα θα βελτιώσουν την βιωσιμότητα του χρέους και έχουν ως στόχο να αντιμετωπίσουν μια ευρύτερη ανησυχία ότι οι μελλοντικές πληρωμές του χρέους θα επιφέρουν ένα αθέμιτο βάρος στις δαπάνες, καταπνίγοντας την οικονομία. Εκπέμπουν έτσι ένα ξεκάθαρο μήνυμα σταθεροποίησης της εθνικής οικονομίας, καθώς το συνολικό ποσό που δαπανά η χώρα μας κάθε έτος σε πληρωμές τόκων και στην αποπληρωμή του χρέους που ωριμάζει θα παραμείνουν κάτω από το 15% του ΑΕΠ κατά την μεσοπρόθεσμη περίοδο μετά την λήξη του προγράμματος. Και κάτω από το 20% στη συνέχεια.
Έτσι θα ανοίξει ο δρόμος και για την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να εντάξει τα ελληνικά ομόλογα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Ασφαλώς όμως η προσπάθεια για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους δεν σταματά εδώ. Η απόφαση του Eurogroup όμως είναι και για ένα πρόσθετο λόγο σημαντική γιατί άνοιξε την συζήτηση -σε τεχνικό και πολιτικό επίπεδο- για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα με στόχο την περαιτέρω ελάφρυνση του ελληνικού χρέους που θα συμπαρασύρει προς τα κάτω και τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά τη λήξη του προγράμματος.
Κύριες και Κύριοι συνάδελφοι,
Η Ελληνική Κυβέρνηση θα ολοκληρώσει το ταχύτερο δυνατόν την δεύτερη αξιολόγηση του τρίτου προγράμματος με μια πολιτική συμφωνία με τους θεσμούς. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και ο κ. Σόιμπλε οφείλουν όμως να κατανοήσουν ότι δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να αποδεχτούμε την απαίτηση για νέα μέτρα μετά την λήξη του προγράμματος. Και την συνέχιση των ακραίων πολιτικών λιτότητας που θέτουν σε διακινδύνευση το ίδιο το ευρωπαϊκό οικοδόμημα. Θα πρέπει επίσης να κατανοήσουν ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να αποτελεί την εξαίρεση στην Ευρωπαϊκή κανονικότητα σε ότι αφορά τις εργασιακές σχέσεις. Η Ελλάδα έχει πετύχει πολλά. Ο ελληνικός λαός έχει κουραστεί από τις ακολουθούμενες για επτά συνεχή χρόνια πολιτικές λιτότητας. Είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι η πολιτική είναι η τέχνη του «ορθώς αποφασίζειν». Είναι η τέχνη που δικαιώνεται όταν βελτιώνει συνολικά την ευημερία των πολιτών. Η πολιτική χάνει το νόημά της όταν περιορίζεται μόνο στον τιμωρητικό της ρόλο. Αυτό πρέπει να καταλάβουν οι άσπονδοι ευρωπαίοι φίλοι μας που διακατέχονται από το σύνδρομο της στείρας ερμηνείας των αξιών της προτεσταντικής ηθικής. Αρκετά υπέφεραν οι Έλληνες πολίτες στο όνομα λαθών των παλαιότερων πολιτικών. Ήρθε η ώρα να αναγνωρισθούν οι θυσίες τους.
Είναι λοιπόν αυτονόητο δικαίωμα της χώρας και δεν τελεί υπό την έγκριση των θεσμών ότι προκύπτει ως πλεόνασμα να ανακατανέμεται με κοινωνικά κριτήρια στους πλέον αδύναμους προς αποκατάσταση αδικιών. Στην κατεύθυνση αυτή κινείται η 13η σύνταξη που θα καταβληθεί στις 22/12 μαζί με την 12η σύνταξη σε 1,6 εκατ. χαμηλοσυνταξιούχους όλων των ταμείων ως έκτακτο κοινωνικό μέρισμα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Όσες ρυθμίσεις κι αν υπάρξουν για την διευθέτηση του χρέους δεν πρόκειται να οδηγήσουν σε αναθέρμανση της οικονομίας αν δεν υπάρξει αλλαγή του αναπτυξιακού παραδείγματος, αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας. Ανάπτυξη δεν σημαίνει λιγότερο κράτος, με στρατιές απολυμένων, με συνεχή εκχώρηση των αρμοδιοτήτων του στην κερδοσκοπική αγορά και τους αδύνατους βορά στις ορέξεις τους, που οραματίζεται ο κ. Μητσοτάκης. Ανάπτυξη δεν είναι ο αυτόματος πιλότος της αγοράς. Η κυρίαρχη πλέον τάση στην πρακτική των ανεπτυγμένων χωρών είναι η αναζήτηση όχι της λιγότερης, αλλά της πιο αποτελεσματικής επαναρρύθμισης των οικονομικών λειτουργιών, που διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον των κοινωνιών, χωρίς να πνίγει, αλλά αντίθετα να διευκολύνει τις δημιουργικές επιχειρηματικές δυνάμεις τους να αναπτυχθούν. Σήμερα έχει πλέον κυριαρχήσει ότι το βέλτιστο ρυθμιστικό περιβάλλον και όχι οι φορολογικοί παράδεισοι μπορεί να γίνει το συγκριτικό πλεονέκτημα μιας χώρας για να προσελκύσει πόρους για την ανάπτυξή της.
Και το νομοσχέδιο για την υπηρεσία μιας στάσης και το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση των διαδικασιών αδειοδότησης των επιχειρήσεων με στόχο την βελτίωση του περιβάλλοντος λειτουργίας τους μέσα από την μείωση των γραφειοκρατικών βαρών, χωρίς όμως εκπτώσεις στην προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος, που είχα την ευκαιρία να συντονίζω μέχρι τον πρόσφατο ανασχηματισμό από την θέση της Υφυπουργού Οικονομίας και ψηφίστηκαν την προηγούμενη εβδομάδα στην Βουλή με ευρύτατη πλειοψηφία, είναι κομβικής σημασίας νομοθετήματα για την βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την υπέρβαση της βαθιάς οικονομικής κρίσης που μαστίζει τόσο χρόνια την πατρίδα μας.
Η ανάπτυξη κυρίες και κύριοι συνάδελφοι προϋποθέτει επίσης κίνητρα. Και ο νέος αναπτυξιακός νόμος που έχει ανοίξει ήδη για την υποβολή προτάσεων και τα έξι νέα προγράμματα του ΕΣΠΑ, συνολικού προϋπολογισμού 404 εκατομμυρίων, που πρόκειται να προκηρυχθούν τους επόμενους μήνες πρόκειται να παίξουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων και της πραγματικής οικονομίας.
Σε τίτλους τα αναφέρω. Το Πρόγραμμα «Σύγχρονη Μεταποίηση», προϋπολογισμού 100 εκατομμυρίων, θα συνεισφέρει στις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής μεταποίησης και στον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων ώστε να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται το πρόγραμμα για την «Ενίσχυση επιχειρηματικών σχεδίων στην περιβαλλοντική βιομηχανία», προϋπολογισμού 30 εκατ., το Πρόγραμμα για την «Ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων Τοπικής Εμβέλειας για την μεταποίηση και την εφοδιαστική αλυσίδα», ύψους 40 εκατ. καθώς και το πρόγραμμα «Ενίσχυση Αλυσίδων Προστιθέμενης Αξίας – Συνεταιρισμοί - Δικτυώσεις», προϋπολογισμού 80 εκατ., που χρηματοδοτεί σχέδια για την ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ των επιχειρήσεων με στόχο την επίτευξη οικονομιών κλίμακας και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους στην διεθνή αγορά.
Επίσης το πρόγραμμα «ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΠΟΙΗΣΗ μικρομεσαίων επιχειρήσεων», προϋπολογισμού 100 εκατ., στοχεύει στην ενίσχυση της εξωστρεφούς δράσης τους και τέλος το πρόγραμμα «Αξιοποίηση Επιχειρηματικής Εμπειρίας - Επιχειρηματική Επανεκκίνηση» με προϋπολογισμό 54 εκατ. χρηματοδοτεί την ίδρυση νέων επιχειρήσεων από ανέργους ηλικίας άνω των 45 ετών. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα – ευκαιρία για ανέργους που στο παρελθόν είχαν αναπτύξει επιχειρηματική δραστηριότητα ή διαθέτουν σημαντική επαγγελματική εμπειρία να το πράξουν με στόχο την επανένταξή τους στην αγορά εργασίας.
Η Ανάπτυξη προϋποθέτει επίσης ένα νέο Κοινωνικό Συμβόλαιο, που σημαίνει ότι όλοι οι συντελεστές της παραγωγικής διαδικασίας συμμετέχουν δίκαια στις ευκαιρίες και τους κινδύνους. Φυσικά αυτό δεν επιτυγχάνεται με την αύξηση του ορίου των ομαδικών απολύσεων, όπως απαιτούν οι δανειστές μας, χωρίς συλλογικές συμβάσεις εργασίας, με υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, χωρίς ένα τραπεζικό σύστημα που δεν είναι γενναίο στην χρηματοδότηση των παραγωγικών δραστηριοτήτων.
Προς την κατεύθυνση αυτή κινείται το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης δημοσίων και ιδιωτικών οφειλών επιχειρήσεων που θα ψηφιστεί σε επόμενο χρονικό διάστημα, με το οποίο για πρώτη φορά το Δημόσιο, τα Ταμεία και οι Τράπεζες συμμετέχουν από κοινού στην απομείωση βαρών βιώσιμων, πλην όμως υπερχρεωμένων επιχειρήσεων.
Το νομοσχέδιο αυτό θα αφορά όλες τις επιχειρήσεις -ακόμη και τις ατομικές- που μέχρι τον πρόσφατο Σεπτέμβρη ήταν υπερχρεωμένες, καθώς και όλα τα χρέη προς Τράπεζες, Δημόσιο και Ασφαλιστικά Ταμεία και λοιπούς ιδιώτες πιστωτές.
Ως προς τις λύσεις που θα δίνονται από το νέο αυτό θεσμικό πλαίσιο δεν υπάρχουν περιορισμοί. Συμπεριλαμβάνονται πολυετείς επιμηκύνσεις της περιόδου αποπληρωμής, μειώσεις επιτοκίων, κούρεμα και διαγραφές χρεών, τόκων, προσαυξήσεων, προστίμων προς το Δημόσιο αλλά και προς ιδιώτες πιστωτές.
Αξίζει να σημειώσω ότι το συνολικό ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων στις 30-9-2016 ήταν 107,5 δις ευρώ και για την προσεχή τριετία έχει τεθεί ο στόχος της μείωσής του κατά 40%, δηλαδή περίπου κατά 40 δις. Η επιδιωκόμενη μείωση είναι σημαντική:
Α) Για τις ίδιες τις τράπεζες γιατί θα εξυγιάνουν το χαρτοφυλάκιό τους, μειώνοντας τον κίνδυνο να εμφανίσουν νέες κεφαλαιακές ζημιές και θα αυξήσουν τα περιθώριά τους για την παροχή νέων πιστώσεων σε υγιείς και αποδοτικές παραγωγικές δραστηριότητες.
Β) Για την πραγματική οικονομία αφού η δυνατότητα πιστωτικής επέκτασης θα στηρίξει επενδύσεις και λειτουργικά κεφάλαια τονώνοντας το ρυθμό ανάπτυξης και την απασχόληση.
Γ) Για τους ίδιους τους οφειλέτες αφού η μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων που επιτυγχάνεται κυρίως με ρυθμίσεις και διαγραφές καθιστούν εκ νέου βιώσιμες τις επιχειρήσεις.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο αγροδιατροφικός τομέας διαθέτει όλες τις προϋποθέσεις ώστε να παραμείνει ένας από τους κύριους μοχλούς ανάπτυξης της χώρας, ενώ ήταν (και συνεχίζει να είναι) από τους λίγους, ο οποίος όχι μόνο αντιστέκεται στην κρίση αλλά αυξάνει σταθερά τη δυναμική του ώστε να βελτιωθεί ο εξαγωγικός χαρακτήρας της χώρας. Πρέπει να κινηθούμε προς μια ανταγωνιστική γεωργία προσανατολισμένη στην αγορά και στην παραγωγή ποιοτικών και επώνυμων προϊόντων τα οποία πρέπει και να αναδείξουμε.
Προς την κατεύθυνση αυτή αποτελεί στρατηγική επιλογή η ενίσχυση του κτηνοτροφικού τομέα, ο οποίος συμβάλει στην παραγωγή ποιοτικών γαλακτοκομικών προϊόντων που καλύπτουν την εγχώρια ζήτηση και ανοίγουν δρόμους στις διεθνείς αγορές. Αναφέρομαι στη φέτα, το γάλα, το γιαούρτι, αλλά και στο κρέας.
Μια σειρά από κίνητρα, διευκολύνσεις, στοχευμένες πολιτικές και «εργαλεία» είναι διαθέσιμα για τον τομέα ώστε να μπορέσει να ξεπεράσει τις δομικές του αδυναμίες, όπως ο νόμος για τις βοσκήσιμες γαίες, ο νόμος για τους συνεταιρισμούς ώστε να διευκολυνθεί η οργάνωση του τομέα, οι προσπάθειες νομοθέτησης για τη διαφάνεια στην αγορά του γάλακτος, μέτρα του ΠΑΑ για τη στήριξη και εκσυγχρονισμό των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, κλπ.
Έμφαση επίσης πρέπει να δοθεί σε αγροτικά προϊόντα που παρουσιάζουν αυξανόμενο εξαγωγικό ενδιαφέρον, όπως είναι τα φρούτα & οπωροκηπευτικά, το βαμβάκι και ο καπνός.
Βασικός στόχος μας πρέπει να είναι:
- η ενίσχυση της βιωσιμότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων και η δημιουργία οικονομιών κλίμακας,
- η ενίσχυση μορφών συνεργασίας και δικτύωσης και ανάπτυξη συνεργατικών σχηματισμών,
- η αύξηση της προστιθέμενης αξίας με έμφαση στη μεταποίηση, τυποποίηση και την πιστοποίηση των προϊόντων και τη διαφοροποίηση της παραγωγής προς καινοτόμα προϊόντα.
Βασική προϋπόθεση αποτελεί η πλήρης αξιοποίηση των πόρων της ΚΑΠ για την περίοδο 2014-2020 η οποία ανέρχεται σε περισσότερα από 19,6 δις € στον τομέα της γεωργίας για τις αγροτικές περιοχές. 15,4 δις € για τις άμεσες ενισχύσεις και 4,2 δις € για μέτρα υπέρ των αγροτικών περιοχών σύμφωνα με τις προτεραιότητες που καθορίζονται στο πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Επιτρέψτε μου να κλείσω αισιόδοξα, λέγοντας ότι κάθε κρίση είναι και ένα παράθυρο ευκαιρίας. Ο προϋπολογισμός που συζητάμε είναι στη σωστή κατεύθυνση και μπορεί για πρώτη φορά, μετά από 6 χρόνια ύφεσης, να κρατήσει το παράθυρο ανοιχτό και να δώσει στην ευκαιρία για δομικές αλλαγές στην οργάνωση του κράτους μας δείχνοντάς του τον τρόπο να ανθήσει. Μόνο έτσι θα πετύχουμε την πολυπόθητη διατηρήσιμη ανάπτυξη που χρωστάμε στις επερχόμενες γενιές των Ελλήνων. Βρισκόμαστε ως χώρα και κοινωνία μπροστά σ’ ένα τεράστιο έργο αλλαγών που ενώ έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και δεκαετίες σταδιακά, σήμερα πρέπει να πραγματοποιηθούν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Αλλαγές που αφορούν όλους μας. Και προϋποθέτουν την συμμετοχή όλων μας. Το μεταρρυθμιστικό στοίχημα πρέπει να επιδιωχθεί με επιμονή και προσήλωση στο στόχο, από την στιγμή της υιοθέτησης των μεταρρυθμίσεων στη Βουλή έως την πλήρη υλοποίησή τους. Δεν εφησυχάζαμε όταν προετοιμάζαμε για περισσότερο από ένα χρόνο τώρα όλο αυτό το πλέγμα αλλαγών για το καλό της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. Δεν θα ησυχάσουμε αν δεν δούμε όλες αυτές τις μεταρρυθμίσεις - τομές σε πλήρη εφαρμογή. Ας είμαστε αισιόδοξοι ότι θα καταφέρουμε.-