Τζάκρη: Ο Προϋπολογισμός του 2019 είναι ο πρώτος προϋπολογισμός που μπορεί να χαρακτηριστεί μεταμνημονιακός
Τζάκρη: Ο Προϋπολογισμός του 2019 είναι ο πρώτος προϋπολογισμός που μπορεί να χαρακτηριστεί μεταμνημονιακός
Η βουλευτής Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Θεοδώρα Τζάκρη μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής κατά την συζήτηση του Προϋπολογισμού του 2019 τόνισε καταρχήν ότι «ο Προϋπολογισμός του 2019 είναι ο πρώτος προϋπολογισμός που μπορεί να χαρακτηριστεί μεταμνημονιακός δηλαδή ένας προϋπολογισμός που έχει στηριχθεί πάνω σε ένα δικό μας αναπτυξιακό σχέδιο και έχει σχεδιαστεί με βάση τις δικές μας ανάγκες.
Προφανώς ο Προϋπολογισμός ακολουθεί τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας, όπως άλλωστε κάνουν όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής κανονικότητας. Ωστόσο κανείς -ούτε φίλος ούτε εχθρός, πλην της αξιωματικής αντιπολίτευσης και του συνόλου της αντιπολίτευσης στη χώρα μας- αμφισβητεί το γεγονός ότι έκλεισε για τη χώρα αυτός ο δύσκολος κύκλος της σκληρής εποπτείας και των μνημονίων. Και δεν έκλεισε όπως-όπως, άλλα κλείνει με όλες τις παραμέτρους της ελληνικής οικονομίας να βρίσκονται σε πολύ καλύτερα επίπεδα από αυτά που παρέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2015.
Έχουμε πλέον ένα βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα, που δεν αιμορραγεί. Έχουμε μειώσει σημαντικά την ανεργία από τα επίπεδα του 2013, που άγγιζε το 28%. Παράλληλα έχουμε κρατήσει την κοινωνία όρθια. Αυτό σημαίνει ότι τα βάρη κατανεμήθηκαν με δίκαιο τρόπο, παρά το γεγονός ότι κανείς δεν αμφισβητεί ότι επρόκειτο για βάρη που δεν θα θέλαμε να υπάρχουν στην ελληνική κοινωνία. Η χώρα τρέχει με υψηλά πλεονάσματα, αλλά κυρίως διαθέτουμε υψηλά αποθεματικά.
Αυτή, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι μια τελείως διαφορετική εικόνα και η χώρα μας μπορεί να πει ότι έχει ανακτήσει καταρχάς την αξιοπιστία της στους διεθνείς θεσμούς. Έχει λοιπόν τις καλύτερες δυνατές προοπτικές να προχωρήσει τα επόμενα χρόνια με σταθερό βηματισμό στην ανάπτυξη, αλλά και έχει τη δυνατότητα να κατανέμει δίκαια τα αποτελέσματα αυτής της ανάπτυξης στους Έλληνες πολίτες.
Είμαι λοιπόν πεπεισμένη ότι θα ισχύσει το καλύτερο σενάριο, αυτό της μη περικοπής των συντάξεων. Άλλωστε και το ποσοστό της ανάπτυξης, όχι μόνο με βάση τις δικές μας εκτιμήσεις, αλλά και με βάση τις εκτιμήσεις των ευρωπαϊκών θεσμών και του ίδιου του ΔΝΤ, πρόσφατα έχει αναθεωρηθεί προς τα πάνω και το ίδιο συμβαίνει και για το πρωτογενές πλεόνασμα, το όποιο είναι πιο πάνω από τα συμφωνηθέντα με τους θεσμούς.
Σύμφωνα λοιπόν με το σενάριο της μη περικοπής των συντάξεων το 2019 θα εφαρμοστεί ένα πακέτο κοινωνικών παροχών και φοροελαφρύνσεων που θα περιλαμβάνει μέτρα όπως:
- Ενίσχυση του Προγράμματος Βοήθεια στο Σπίτι, βάσει του οποίου το τρέχον εργασιακό καθεστώς των 3.000 εργαζομένων στο πρόγραμμα θα μετατραπεί από ορισμένου σε αορίστου χρόνου.
- Ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής βάσει του οποίου θα προσληφθούν 4.5000 εκπαιδευτικοί και εξειδικευμένοι επιστήμονες σε θέσεις προσωπικού που τώρα καλύπτονται από συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
- Επιδότηση ενοικίου για φτωχά νοικοκυριά που νοικιάζουν τις κατοικίες στις οποίες διαμένουν.
- Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι λοιποί αυτοαπασχολούμενοι και οι αγρότες κατά το 1/3.
- Επιδότηση του 100% των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων ως 24 ετών και του 50% των εργοδοτικών εισφορών που αναμένεται να οδηγήσει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
- Μείωση του ΕΝΦΙΑ μεσοσταθμικά κατά 10% το 2019.
- Σταδιακή μείωση του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις από το 29% στο 25% με ορίζοντα τετραετίας.
- Μείωση κατά 5% του φόρου για τα μερίσματα.
Το συνολικό δημοσιονομικό κόστος των παραπάνω μέτρων και παρεμβάσεων κοινωνικής πολιτικής που συνοδεύει την μη περικοπή των συντάξεων εκτιμάται ότι υπερβαίνει το 1 δις ευρώ».
Στη συνέχεια η κ. Τζάκρη ανέφερε πως «γνωρίζω επίσης κύριε Υπουργέ ότι η κυβέρνηση εξετάζει σοβαρά την αύξηση του ποσού της επιδότησης του πετρελαίου θέρμανσης, βρισκόμαστε μάλιστα ενόψει της έκδοσης της Υπουργικής Απόφασης που θα καθορίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης στους δικαιούχους.
Θέλω όμως στο σημείο αυτό να τονίσω ότι η κατανομή των Περιφερειακών Ενοτήτων στην Α ή την Β’ Ζώνη δεν έχει γίνει με κριτήρια δίκαια και αντικειμενικά. Για παράδειγμα ο Νομός Πέλλας, ένας από τους βορειότερους νομούς της χώρας, που περιβάλλεται από ορεινούς όγκους, στον οποίο σημειώνονται χαμηλές μέσες θερμοκρασίες -που συχνά είναι κάτω από το μηδέν (0 0C)- και υψηλή υγρασία, δηλαδή θερμοκρασίες που απαιτούν τη χρήση θέρμανσης 7 μήνες τον χρόνο, εντάσσεται στη Β’ Ζώνη βάσει της ΠΟΛ 1219/2017 όσον αφορά στη χορήγηση του Επιδόματος Πετρελαίου Θέρμανσης.
Από τα επίσημα όμως στοιχεία της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (ΕΜΥ) αποδεικνύεται ότι ο Νομός Πέλλας κακώς βρίσκεται στη Β’ Ζώνη, καθώς σε άλλες περιοχές της χώρας που υπάγονται στην Α’ Ζώνη επικρατούν ίδιες ή υψηλότερες θερμοκρασίες από την Πέλλα.
Για παράδειγμα στο Νομό Σερρών, ένα νομό ο οποίος υπάγεται στην Α’ Ζώνη, την τριετία 2015-2017 το διάστημα Οκτωβρίου - Απριλίου η μέση τιμή της ελάχιστης ημερήσιας θερμοκρασίας με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΕΜΥ κυμάνθηκε στους 4,43 0C, η μεσαία τιμή στους 5,43 0C, με ελάχιστη τιμή της παραμέτρου αυτής τους -11,5 0C και μέγιστη τους 16 0C, ενώ στην Πέλλα την ίδια περίοδο με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΕΜΥ (σταθμός Έδεσσας) η μέση τιμή της ελάχιστης ημερήσιας θερμοκρασίας κυμάνθηκε στους 4,36 0C, η μεσαία τιμή στους 4,72 0C, με ελάχιστη τιμή της παραμέτρου αυτής τους -9 0C και μέγιστη τους 14,6 0C.
Αλλά και από τις μετρήσεις του Εθνικού Αστεροσκοπείου στους σταθμούς της Βεγορίτιδας, της Κερασιάς (ορεινός όγκος της Έδεσσας) και της Αριδαίας προκύπτει ότι οι θερμοκρασίες στις περιοχές αυτές σε όλο το χρονικό διάστημα από τον Οκτώβριο έως τον Απρίλιο και τα τρία προηγούμενα χρόνια είναι χαμηλότερες από αυτές που καταγράφονται και από τους τρεις σταθμούς των Σερρών (Σέρρες, Κερκίνη, Κοίμηση), ενώ και στους σταθμούς των Γαλατάδων και των Γιαννιτσών οι θερμοκρασίες που σημειώνονται είναι χαμηλότερες ή οριακά ίσες με αυτές των Σερρών.
Από τη μελέτη των στοιχείων αυτών είναι σαφές ότι η μη ένταξη του Νομού Πέλλας στην Α’ Ζώνη δεν στηρίχθηκε σε επιστημονικά κριτήρια.
Θα σας παρακαλούσα λοιπόν κύριε Υπουργέ επειδή η θέρμανση αποτελεί ένα από τα βασικά αγαθά να αποκαταστήσετε την αδικίας εις βάρος των λαϊκών στρωμάτων της Πέλλας.
Ήδη στις 15-10 ξεκίνησε η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, η τιμή του οποίου κυμαίνεται κατά 20% υψηλότερα σε σχέση με πέρυσι λόγω της αύξησης της διεθνούς τιμής του αργού πετρελαίου και το γεγονός αυτό θα οδηγήσει χιλιάδες κατοίκους του νομού να αναζητήσουν εναλλακτικές μορφές θέρμανσης (τζάκια, ξυλόσομπες, σόμπες pellet), με αποτέλεσμα την τεράστια αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης κυρίως στα αστικά κέντρα του Νομού (Γιαννιτσά, Έδεσσα κ.λπ.) με δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία των πολιτών, καθώς και την αύξηση των περιπτώσεων παράνομης υλοτομίας».
Ο κ. Τσακαλώτος ζήτησε από την κ. Τζάκρη να του προσκομίσει τα στοιχεία και της ΕΜΥ και του Εθνικού Αστεροσκοπείου ώστε να προχωρήσει στην απόφασή του και η κ. Τζάκρη ήδη βρίσκεται σε συνεννόηση με το γραφείο του για την παράδοση του συνόλου των στοιχείων.