Εκτεταμένη νοθεία στην αγορά υγραερίου κίνησης- Μεγάλες οι απώλειες στα φορολογικά έσοδα

Εκτεταμένη νοθεία στην αγορά υγραερίου κίνησης- Μεγάλες οι απώλειες στα φορολογικά έσοδα
26 Ιουλίου, 2016

Εκτεταμένη νοθεία στην αγορά υγραερίου κίνησης- Μεγάλες οι απώλειες στα φορολογικά έσοδα

Στα 14 εκατ. ετησίως- υπολογίζουν παράγοντες της αγοράς υγραερίου- την απώλεια των φορολογικών εσόδων λόγω της έξαρσης του λαθρεμπορίου και της νοθείας στο υγραέριο κίνησης.

Εκπρόσωποι του κλάδου αναφέρουν ότι παρατηρείται εκτεταμένη παρέμβαση στις αντλίες με διάφορους τρόπους, ενώ βρίσκεται σε έξαρση η νοθεία του υγραερίου κίνησης  με υγραέριο  χαμηλότερης φορολογίας. Εκτιμάται ότι πάνω από το 10% του υγραερίου κίνησης που πωλείται  στην Ελλάδα προέρχεται από παράνομη διακίνηση.

Πρέπει να σημειωθεί ότι κάθε λίτρο υγραερίου θέρμανσης κοστίζει περίπου 0,15 ευρώ φθηνότερα από ένα λίτρο υγραερίου κίνησης, γεγονός που καθιστά ισχυρότατο το κίνητρο της παραβατικής συμπεριφοράς.

Όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς το υγραέριο κινητήρων δεν υπόκειται στο σύστημα εισροών/εκροών και ο ετήσιος προγραμματισμένος έλεγχος που πραγματοποιείται από τα τελωνεία δίνει άφθονο χρόνο στους παραβάτες του νόμου να τακτοποιήσουν τα χαρτιά τους, ώστε να φαίνονται καθ’ όλα νόμιμοι. Πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση (ΦΕΚ 2100 Β 7/7/2016) μάλιστα απαλλάσσει τα τελωνεία από τον ετήσιο έλεγχο, ο οποίος εφεξής θα γίνεται κάθε τρία χρόνια.

Το πρόβλημα εντείνεται λόγω της έλλειψης πόρων, μέσων και  ανθρώπινου δυναμικού στους ελεγκτικούς μηχανισμούς, την έλλειψη καταρτισμένων στο αντικείμενο ελεγκτών, τις καθυστερήσεις στη διαδικασία επιβολής προστίμων και κυρώσεων, αλλά και το γεγονός ότι συγκεκριμένοι τύποι αντλιών επιδέχονται εύκολα παρεμβάσεις, ενώ υπάρχουν σύγχρονοι μέθοδοι κλοπής  με χρήση εξελιγμένων ηλεκτρονικών συστημάτων

Οι ίδιοι παράγοντες σημειώνουν ότι υπάρχουν περιοχές στην Αττική,  που η λιανική τιμή του υγραερίου κίνησης είναι τόσο φθηνή, που δεν δικαιολογεί ούτε το περιθώριο της εταιρίας εμπορίας, ούτε το περιθώριο του πρατηριούχου, ούτε καν το μεταφορικό κόστος για να μεταφερθεί το υγραέριο στα πρατήρια αυτά.

Για την αντιμετώπιση του φαινομένου προτείνεται:

  •    Αυτόματη έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης και για τις αντλίες υγραερίου (όπως ισχύει και στα υγρά καύσιμα)
  •     Άμεση ένταξη του υγραερίου κινητήρων στο σύστημα εισροών/εκροών
  •     Απαγόρευση συμφόρτωσης υγραερίου κίνησης με υγραέριο θέρμανσης στο ίδιο βυτιοφόρο όχημα
  •     Ξεκάθαρη σήμανση και διαχωρισμός των βυτιοφόρων υγραερίου ανάλογα με το προϊόν που μεταφέρουν
  •     Ενεργοποίηση ελεγκτικών μηχανισμών σε ένα κλάδο που γνώρισε μεγάλη και απότομη αύξηση τα τελευταία χρόνια
  •     Αφαίρεση άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια στα οποία διαπιστώνεται «παρέμβαση» (π.χ. με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς) στη λειτουργία των αντλιών ή αποδεικνύεται ότι εφοδιάζονται με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης
  •     Αυστηρές ποινές για τις εταιρείες εμπορίας υγραερίου και μεταφορείς που αποδεικνύεται ότι εφοδιάζουν τα πρατήρια με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης
  •     Ενημέρωση του καταναλωτή

 

Σχόλια