Απάντηση Υφυπουργού Εξωτερικών, Γιάννη Αμανατίδη σε Επίκαιρη Ερώτηση (Βουλή)

Απάντηση Υφυπουργού Εξωτερικών, Γιάννη Αμανατίδη σε Επίκαιρη Ερώτηση (Βουλή)
29 Σεπτεμβρίου, 2016

Απάντηση Υφυπουργού Εξωτερικών, Γιάννη Αμανατίδη σε Επίκαιρη Ερώτηση (Βουλή)

Πρωτολογία κ. Υφυπουργού

«Πρέπει να ομολογήσω ότι μου προκάλεσαν έκπληξη οι αναφορές που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας για αλλαγή στην πρακτική της θεώρησης των διαβατηρίων της πΓΔΜ. Θέλω να ξεκαθαρίσω προς όλες τις κατευθύνσεις ότι οι αναφορές αυτές δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Οποιοσδήποτε, δε, αντίθετος ισχυρισμός αποσκοπεί απλά και μόνο στη δημιουργία εντυπώσεων, και μάλιστα σε ένα ζήτημα πολύ ευαίσθητο, όπως είναι η στάση της Ελλάδας έναντι της γειτονικής χώρας. Αυτά είναι ζητήματα, με τα οποία πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί και να μη βιαζόμαστε  να βγάζουμε  συμπεράσματα.

Ως γνωστόν, ήδη από το 2009, οι πολίτες της πΓΔΜ έχουν απαλλαγεί από την υποχρέωση εξασφάλισης θεώρησης Schengen για την είσοδό τους στην Ελλάδα. Επιπλέον, κατά την είσοδο και έξοδό τους από την ελληνική επικράτεια τίθεται σφραγίδα άφιξης/αναχωρήσεως επί χωριστού φύλλου χάρτου. Η πρακτική αυτή δεν έχει μεταβληθεί και δεν υπάρχει καμία πρόθεση μεταβολής της. Όποιος υποστηρίζει το αντίθετο ψεύδεται, υπηρετώντας μικροπολιτικές σκοπιμότητες και μάλιστα στο πεδίο των εθνικών θεμάτων.

Επαναλαμβάνω σε όλους τους τόνους: ουδεμία αλλαγή έχει επέλθει στην πρακτική θεωρήσεων ταξιδιωτικών εγγράφων της πΓΔΜ. Η Ελλάδα εξακολουθεί να μην αναγνωρίζει τα διαβατήρια των Σκοπίων.

Ως προς το σφράγισμα των διαβατηρίων πολιτών τρίτων χωρών κατά την είσοδο ή εξόδό τους από την Ελλάδα, η στάση της ελληνικής Πολιτείας καθορίζεται από πρακτικούς λόγους με γνώμονα την προστασία των συμφερόντων της χώρας σε τομείς όπως είναι η ασφάλεια και η καταπολέμηση τρομοκρατίας, η προσέλκυση τουριστών από τρίτες χώρες και η πραγματοποίηση διελεύσεων διεθνών μεταφορέων από το ελληνικό έδαφος.

H πρακτική όμως που προκρίνεται εν προκειμένω αφορά όχι διαβατήρια της FUROM, αλλά τρίτων χωρών και προφανώς δεν συνιστά αναγνώρισή της με τη Συνταγματική της ονομασία. Καλό θα ήταν αυτό να το γνωρίζουν ειδικά οι εκπρόσωποι κομμάτων που ήταν στην εξουσία, όταν άρχισε να εφαρμόζεται για πολίτες χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Ως προς το δεύτερο ερώτημα: Όπως είναι σαφές από την απάντησή μου στο πρώτο ερώτημα, δεν υπάρχει καμία αλλαγή και επομένως δεν υφίσταται καμία διασύνδεση με τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης. Επιπλέον, επιτρέψτε μου να πω ότι θεωρώ ενοχλητικό να υπάρχει έστω και η σκέψη ότι τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης θα μπορούσαν να έχουν οδηγήσει σε αλλαγή της πρακτικής σε σχέση με την αναθεώρηση των ταξιδιωτικών εγγράφων της ΠΓΔΜ. Ως γνωστόν τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης δεν συνδέονται με το ονοματολογικό. Τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (MOE) είναι προϊόν δικής μας πρωτοβουλίας με στόχο να

ενισχυθούν οι κοινωνικές και οικονομικές σχέσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και την πΓΔΜ. Συμβάλλουν στη δημιουργία εμπιστοσύνης. Ως προς το όνομα, πρέπει να ωριμάσουν οι συνθήκες στη γείτονα, ώστε να αποδεχθεί έναν ουσιαστικό συμβιβασμό. Προς το παρόν, όμως, η ηγεσία της πΓΔΜ συνεχίζει να ακολουθεί τη γνωστή παρελκυστική της πολιτική».

Δευτερολογία κ. Υφυπουργού:

«Συνοπτικά, και επί των ερωτημάτων που θέσατε:

Η Ελλάδα συνεχίζει την πάγια πρακτική της μη αναγνώρισης των διαβατηρίων των Σκοπίων. Δημοσιεύματα που ισχυρίζονται το αντίθετο είναι αναληθή και ενδεχομένως υποβολιμαία.

Ως προς τους πολίτες τρίτων χωρών, στα διαβατήρια των οποίων υπάρχει σφραγίδα της πΓΔΜ: Η σφραγίδα εισόδου/εξόδου μπαίνει σε φύλλο χάρτου, στις περιπτώσεις που τα διαβατήρια αυτά σφραγίστηκαν στο παρελθόν από τις ελληνικές αρχές, η πρακτική αυτή δεν συνιστά επ’ ουδενί αναγνώριση της πΓΔΜ με τη συνταγματική της ονομασία, αλλά συνδέεται με την προστασία ελληνικών συμφερόντων π.χ. στον τομέα της ασφάλειας, της καταπολέμησης της τρομοκρατίας, της προσέλκυσης τουριστών.

Δεν υπάρχει καμία αλλαγή στην ελληνική πρακτική και επομένως δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι αυτή συνδέεται δήθεν με τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης. Τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης δεν συνδέονται ούτως ή άλλως με το ονοματολογικό»

Σχόλια