Θεοδώρα Τζάκρη – Τοποθέτηση στη Βουλή για το ΣΝ του Υπουργείου Τουρισμού «δώστε τους απαραίτητους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους στους ΟΤΑ για να αναδείξουν περισσότερο τον Ιαματικό τουρισμό»
Θεοδώρα Τζάκρη – Τοποθέτηση στη Βουλή για το ΣΝ του Υπουργείου Τουρισμού «δώστε τους απαραίτητους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους στους ΟΤΑ για να αναδείξουν περισσότερο τον Ιαματικό τουρισμό»
Θεοδώρα Τζάκρη για το Σχέδιο Νόμου για τον Τουρισμό: «δώστε τους
απαραίτητους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους στους ΟΤΑ για να αναδείξουν περισσότερο τον Ιαματικό τουρισμό»
Ο κ. Μητσοτάκης ασκεί ΙΧ Εξωτερική Πολιτική
Η βουλευτής Πέλλας και Γραμματέας της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ,
κ. Θεοδώρα Τζάκρη, κατά την τοποθέτησή της στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου
επί του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Τουρισμού «Διατάξεις για την ενίσχυση της
βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης», αναφέρθηκε αρχικά στη ΙΧ Εξωτερική Πολιτική του
κ. Μητσοτάκη αφού αποφάσισε να συναντηθεί μόνο με τον Πρωθυπουργό του
Ισραήλ χωρίς να συναντηθεί ταυτόχρονα με τον Πρόεδρο της Παλαιστίνης, τον
οποίο συνάντησαν στο Κάιρο οι πρωθυπουργοί της Ισπανίας, της Ιταλίας και της
Μεγάλης Βρετανίας. Σημείωσε ότι αυτό δεν συνάδει ούτε με την πολυδιάστατη
εξωτερική πολιτική ούτε με την παράδοση της ελληνικής διπλωματίας να
λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ του αραβικού κόσμου και της δύσης και σε κάθε
περίπτωση υπογράμμισε ότι τα συμφέροντα της Ελλάδας επιβάλλουν να
αγωνίζεται για την ειρήνη, την σταθερότητα και το διεθνές δίκαιο στην περιοχή
και όχι να προωθεί μια μονοδιάστατη εξωτερική πολιτική του «προκεχωρημένου
φυλακίου» με όλους τους κινδύνους που αυτό συνεπάγεται.
Αναφορικά με το σχέδιο νόμου σημείωσε ότι πρόκειται για συρραφή ολίγων
διατάξεων με αποσπασματικό χαρακτήρα που δεν συνιστούν σε καμία περίπτωση
πολιτικές που προωθούν την ενίσχυση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης.
Επιπλέον, σχολίασε την προχειρότητα με το παρόν σχέδιο νόμου καταργούνται
διατάξεις του προηγούμενου νόμου του κ. Κικίλια το 2021. Ειδικότερα
αναφέρθηκε πρώτον στην κατάργηση της επιτροπής για τη διαχείριση του
Ναυαγίου Ζακύνθου, μιας επιτροπής που ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ήταν εξ’ αρχής αρνητικός,
σημειώνοντας όμως ότι η διαχείριση περνά στην Περιφέρεια δηλαδή στο νέο
Περιφερειάρχη, υποψήφιος του οποίου έδωσε ένορκη κατάθεση υπέρ της
ΠΙΜΑΝΑ και δεύτερον την κατάργηση της Εταιρείας Ιαματικές Πηγές ΑΕ, εταιρεία που είχε
συσταθεί από τον προηγούμενο Υπουργό κ. Κικίλια και που ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
αντιτάχθηκε στη σύστασή της, υποστηρίζοντας ότι οι ιαματικές πηγές είναι
περιουσία των ΟΤΑ και ζήτησε την ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης με πόρους
οικονομικούς και ανθρώπινους για να αναδείξουν περισσότερο τον Ιαματικό
τουρισμό.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας της κ. Τζάκρη:
«Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι
Η συνάντηση του κ. Μητσοτάκη μόνο με τον Πρωθυπουργό του Ισραήλ χωρίς να
συναντηθεί ταυτόχρονα με τον Πρόεδρο της Παλαιστίνης, τον οποίο συνάντησαν
στο Κάιρο οι πρωθυπουργοί της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Μεγάλης Βρετανίας
συνιστά ΙΧ Εξωτερική Πολιτική και παραβίαση της πολυδιάστατης εξωτερικής
πολιτικής και δεν συνάδει ούτε με την ιστορία της χώρας μας ούτε με τον ρόλο της
χώρας γέφυρας μεταξύ του Αραβικού κόσμου και της δύσης που παραδοσιακά
υπηρετούσε η ελληνική διπλωματία.
Η θέση μας από την πρώτη στιγμή ήταν απολύτως σαφής απέναντι στις
εγκληματικές ενέργειες κατά 1.400 αμάχων Ισραηλινών πολιτών.
Οι σοβαρότατες ευθύνες της Ισραηλινής ηγεσίας για το αδιέξοδο των συνομιλιών
και την κατοχή παλαιστινιακών εδαφών επ’ ουδενί δεν μπορούν να δικαιολογήσουν
τέτοιες ενέργειες κατά αμάχων.
Από εκεί και πέρα η θέση μας είναι σαφής: Ότι δεν μπορεί να υπάρξει αντιμετώπιση
της Χαμάς με το θάνατο ακόμη περισσότερων Παλαιστινίων αμάχων και την
ασφυξία των Παλαιστινίων της Γάζας που οδηγούνται κάθε μέρα και σε βαθύτερη
ανθρωπιστική κρίση.
Αυτές οι ενέργειες επιτείνουν τον φαύλο κύκλο βίας και διακινδυνεύουν την
επέκταση της σύρραξης σε περιφερειακό επίπεδο.
Θεωρούμε απαράδεκτο η διεθνής κοινότητα και ειδικά η ΕΕ να μην μπορεί να
σταθεί για μια ακόμη φορά στο ύψος των περιστάσεων. Και να αγωνιστεί για
κατάπαυση πυρός, απελευθέρωση των ομήρων και αποτροπή της ανθρωπιστικής
κρίσης.
Η ελληνική κυβέρνηση θα έπρεπε να αγωνιστεί σε αυτή την κατεύθυνση, αντί να
φοβάται να πει την λέξη «κατάπαυση του πυρός» και να φοβάται να συναντήσει τον
Παλαιστίνιο ηγέτη όπως έκαναν τόσοι άλλοι Ευρωπαίοι πρωθυπουργοί.
Τα συμφέροντα της Ελλάδας επιβάλλουν να αγωνίζεται για την ειρήνη, την
σταθερότητα και το διεθνές δίκαιο στην περιοχή όχι να προωθεί μια μονοδιάστατη
εξωτερική πολιτική προκεχωρημένου φυλακίου της Δύσης με όλους τους κινδύνους
που αυτό συνεπάγεται.
Στο νομοσχέδιο τώρα
Όταν διάβασα κυρίες και κύριοι βουλευτές ότι θα συζητήσουμε ένα νομοσχέδιο
που έχει τίτλο την ενίσχυση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, θεώρησα ότι
επιτέλους η κυβέρνηση θα νομοθετήσει εκείνες τις προτεραιότητες που θα
συμβάλλουν στην επιθυμητή μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ελληνικού
τουριστικού προϊόντος:
Για την προστασία της κοινωνικής και πολιτιστικής αυθεντικότητας και
μοναδικότητας των κοινοτήτων υποδοχής και την διασφάλιση της
μακροπρόθεσμης οικονομικής βιωσιμότητας των τοπικών κοινωνιών με
ιδιαίτερη έμφαση στις σταθερές ευκαιρίες απασχόλησης και εισοδήματος.
Για τη βέλτιστη χρήση των περιβαλλοντικών πόρων,
Για τη διασφάλιση ενός υψηλού επιπέδου ικανοποίησης των επισκεπτών.
Και φυσικά διαψεύστηκα.
Όλα αυτά που μόλις ανέφερα είναι απαραίτητα να γίνουν ΧΤΕΣ γιατί το ελληνικό
τουριστικό προϊόν αντιμετωπίζει πολλαπλές προκλήσεις:
Πρώτον γιατί «οι πιέσεις» στην περιοχή της Μεσογείου είναι μεγάλες για τον
τουρισμό, ειδικότερα γιατί το ελληνικό τουριστικό προϊόν χαρακτηρίζεται από
υψηλό βαθμό συγκέντρωσης, σε όρους εποχικότητας, [αφού το μεγαλύτερο
ποσοστό των αφίξεων πραγματοποιούνται την περίοδο Μαΐου-Σεπτεμβρίου] καθώς
και στις περιοχές [αφού στα νησιά επιτυγχάνεται περίπου το 60% των συνολικών
εσόδων].
Δεύτερον γιατί χαρακτηρίζεται από ξενοδοχειακές μονάδες μικρότερου μεγέθους
και χαμηλότερης ποιότητας. Και
Τρίτον γιατί σε αυτά πρέπει να προστεθούν πιθανοί αστάθμητοι παράγοντες,
όπως ήταν η περίοδος της πανδημίας που μηδένισε τις τουριστικές ροές,
όπως είναι ο έντονος ανταγωνισμός από γείτονες χώρες και αναφέρομαι
ειδικά στο turkaegean[που φαίνεται πολύ πιθανό] ότι δεν θα ακυρωθεί, με
αποτέλεσμα ο Τουρκικός Οργανισμός Τουρισμού και οι Τούρκοι τουριστικοί
επιχειρηματίες θα χρησιμοποιούν για μια δεκαετία τον χάρτη με την
τουρκική ονομασία του Αιγαίου στις χώρες της ΕΕ, χωρίς η χώρα μας να
μπορεί να το αποτρέψει).
[Αλήθεια κυρία Υπουργέ τι έχει γίνει με το turkaegean;]
Σε αυτά πρέπει να προστεθεί και ο Πόλεμος στο Ισραήλ, με σοβαρό αντίκτυπο στην
πόλη της Θεσσαλονίκης που ήδη υφίσταται μια μείωση της συγκεκριμένης
τουριστικής ροής κατά περίπου 11%.
Σε κάθε περίπτωση υπάρχει ανάγκη θωράκισης του ελληνικού τουριστικού
προϊόντος συνολικά, τόσο στη βάση των νέων συνθηκών και προκλήσεων από την
κλιματική κρίση, όπως αυτές διαμορφώθηκαν μετά τις πρόσφατες φυσικές
καταστροφές όσο και στην βάση της ρύθμισης της τουριστικής αγοράς, που
άρρηκτα συνδέεται με την ομαλή ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας και τη
διατήρηση της κοινωνικής συνοχής.
Το παρόν σχέδιο νόμου καμία σχέση δεν έχει με τον βαρύγδουπο τίτλο που
φέρει. Πρόκειται για σκόρπιες ρυθμίσεις με τις οποίες υπάρχει κραυγαλέα
παραδοχή της κυβέρνησης ότι εδώ και 4 και πλέον χρόνια δεν έχει και αδυνατεί
να εκπονήσει ένα στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού
και της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης στη χώρα.
Ενώ βρισκόμαστε στον 5ο χρόνο διακυβέρνησης της ΝΔ ο κάθε υπουργός που
διαδέχεται τον άλλον σε αυτό το χαρτοφυλάκιο είτε αποστασιοποιείται είτε αντιπολιτεύεται τον προηγούμενο της ίδιας κυβέρνησης, ξηλώνοντας ή
τροποποιώντας προηγούμενες ρυθμίσεις της ίδιας κυβέρνησης (στην προκειμένη
περίπτωση ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν το Δεκέμβριο του 2021).
Με αυτό το νομοσχέδιο, λοιπόν η κυβέρνηση παραδέχεται την αποτυχία της σε
πολύ σοβαρά θέματα, όπως το ναυάγιο της Ζακύνθου και η διαχείριση των
ιαματικών πηγών που παρά τις προειδοποιήσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης
(τότε το 2021) να μην το κάνει, πήρε τις σχετικές πρωτοβουλίες που τώρα εκ νέου
τροποποιεί, αναθεωρεί ή καταργεί.
Σχετικά με την κατάργηση της Επιτροπής Ναυαγίου[στο άρθρο 11] , θα πρέπει να
σημειωθεί ότι ήμασταν εξαρχής αντίθετοι στην παράδοση του
τοπόσημου «Ναυάγιο Ζακύνθου» και της μεταβίβασης δημόσιας περιουσίας στα
χέρια μιας επιτροπής, η οποία δεν είχε κανένα έλεγχο, ενώ είχε απεριόριστες
εξουσίες για μελέτες, διαχείριση, απαλλοτρίωση γύρω περιοχών κ.λπ.Και έρχεστε
μετά από δυο σχεδόν χρόνια να μας πείτε ότι «οι ενέργειες για διαμόρφωση
πλαισίου προστασίας και συντήρησης του Ναυαγίου Ζακύνθου αλλά και λήψη
ειδικότερων μέτρων για σκοπό αυτό, αποδείχθηκαν ιδιαίτερα τεχνικά και τοπικού
ενδιαφέροντος θέματα, που δεν μπορούσαν να αντιμετωπιστούν από αυτή την
επιτροπή που φτιάξατε το 2021 και γι’ αυτό και καταργείται. Εντωμεταξύ το ναυάγιο
της Ζακύνθου εξακολουθεί να μην είναι επισκέψιμο!
Καταργείτε λοιπόν σήμερα την επιτροπή που οι ίδιοι φτιάξατε και δίνετε τη
διαχείριση στην Περιφέρεια δηλαδή στο νέο Περιφερειάρχη και στον υποψήφιό
του, ο οποίος έδωσε ένορκη κατάθεση υπέρ της ΠΙΜΑΝΑ.
Δηλαδή το Ναυάγιο πηγαίνει από τη Σκύλα στη Χάρυβδη!
Και επίσης καταργείτε και την εταιρεία ΙΑΜΑΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΑΕ (πάλι μετά
από δυο σχεδόν χρόνια). Η εταιρεία δεν έπρεπε εξαρχής να έχει ιδρυθεί και αυτό
είχε υποστηρίξει ο ΣΥΡΙΖΑ κατά τη συζήτηση του τότε νομοσχεδίου... Αντίθετα,
είχαμε προτείνει ότι όσες Ιαματικές πηγές βρίσκονται υπό τη διαχείριση ΟΤΑ να
στηριχτούν οι ΟΤΑ επιστημονικά, υλικοτεχνικά και οικονομικά για την αξιοποίηση
των ιαματικών πόρων τους.
Ανακαλύψατε δηλαδή σήμερα ότι οι αρμοδιότητες της ως άνω εταιρείας,
καλύπτονται από αρμοδιότητες του Υπουργείου Τουρισμού (ΠΔ 127/2017). Δηλαδή
το 2021 δεν γνώριζαν στο Υπουργείο το ΠΔ του οργανισμού του Υπουργείου που
υπάρχει από το 2017!Αυτό μαρτυρεί το πόσο επιπόλαια η ΝΔ χειρίζεταιθέματα
δημόσιας περιουσίας.
Στην περιοχή που εκλέγομαι στην Πέλλα τα Λουτρά Πόζαρ, επισκέπτονται
περισσότερο από 1.500.000 επισκέπτες κάθε χρόνο. Εντωμεταξύ ο Δήμος Αλμωπίας
στον οποίο ανήκουν έχει περιορισμένους πόρους, εργαλεία, και προσωπικό. Το ίδιο
συμβαίνει και για τα Λουτρά Λουτροχωρίου στον Δήμο Σκύδρας. Αυτό λοιπόν που
πρέπει να κάνετε επειδή έχουμε ήδη ιαματικές πηγές πολλών ταχυτήτων, γνωστές,
μη γνωστές, εξοπλισμένες όχι καλά εξοπλισμένες κλπ είναι να δώσετε τους
απαραίτητους πόρους στην τοπική αυτοδιοίκηση, πόρους οικονομικούς και
ανθρώπινους για να αναδείξουν περισσότερο τον Ιαματικό τουρισμό.
Καταργείτε το Εθνικό Συμβούλιο Τουρισμού το οποίο κακώς έχει περιπέσει σε
αχρηστία τα τελευταία χρόνια. Επειδή περιλάμβανε τους γενικούς γραμματείς των συναρμόδιων υπουργείων για θέματα που επηρεάζουν τον τουρισμό και τους
συλλογικούς φορείς εθνικής εμβέλειας ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο κυρίως σε περιόδους
κρίσης, εσωτερικής ή εξωτερικής, και σε άλλα θέματα που δεν μπορεί να
υποκατασταθεί μόνο από τους περιφερειάρχες. Θα μπορούσε στο Εθνικό
Συμβούλιο να προστεθούν οι περιφερειάρχες και να προβλεφθεί η λειτουργία του
κατά τμήματα, ανάλογα με τα θέματα που καλείται να συζητήσει ή που προκύπτουν.
Δημιουργείτε ένα νέο Συμβούλιο Οινοτουρισμού. Οι αρμοδιότητες αυτού του
Συμβουλίου θα έπρεπε να ασκούνται από το Υπουργείο Τουρισμού, το οποίο θα
συγκαλεί τους σχετικούς συλλογικούς φορείς για διαβούλευση οποτεδήποτε
χρειάζεται, χωρίς να απαιτείται σχετική διάταξη νόμου. Αλλιώς θα καταλήξουμε να
χρειάζεται ένα ειδικό συμβούλιο για κάθε διακριτή μορφή τουρισμού.
Το Παρατηρητήριο για τη Μεσόγειο [του άρθρου 5] είναι μια υπερφιλόδοξη
προσέγγιση όταν ακόμη σήμερα δεν έχει παράξει αποτελέσματα ένα εθνικό
παρατηρητήριο.
Αποτύχατε στην αξιοποίηση πόρων, του προγράμματος «Τουρισμός για Όλους
2022-2025». Ένα πρόγραμμα το οποίο προσφέρθηκε στους πολίτες με μεγάλη
καθυστέρηση, με αποτέλεσμα να χαθεί η καλοκαιρινή περίοδος. Και όσον αφορά σε
ορισμένους από τους πιο δημοφιλείς χειμερινούς προορισμούς όπου θα μπορούσε
να αξιοποιηθεί, όπως ο Βόλος, το Πήλιο, η Λάρισα, τα Τρίκαλα, κλπ., η κατάσταση
είναι δραματική μετά τις πλημμύρες και υπάρχει ορατός κίνδυνος να χαθούν και τα
Χριστούγεννα.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι
Ο τομέας του Τουρισμού είναι εθνική υπόθεση γιατί είτε το θέλουμε είτε όχι
αποτελεί βασικό εισόδημα για τη χώρα με την εισροή ξένων κεφαλαίων. Αποτελεί
σημαντικό κομμάτι της εθνικής οικονομίας αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 20%
του ΑΕΠ και το 27% των συνολικών εξαγωγών κάθε χρόνο και έχει ανάγκη από μια
συνεκτική στρατηγική και όχι αποσπασματικές προσεγγίσεις.
Όπως όμως μας είπε η κ. Υπουργός, πρόκειται για ένα ερανιστικό νομοσχέδιο και όχι
για τη συνολική στρατηγική του Υπουργείου Τουρισμού.
Δεν αποτελεί παρά συρραφή δώδεκα όλων και όλων επιμέρους διατάξεων που
έχουν αποσπασματικό χαρακτήρα.
Η προχειρότητα και οι αποσπασματικές προσεγγίσεις μαρτυρούν τελικά ότι η
κυβέρνησή σας αδυνατεί εδώ και χρόνια να εκπονήσει ένα στρατηγικό σχέδιο για
τον ελληνικό τουρισμό και τη βιώσιμη ανάπτυξή του, παρά την τεράστια
συνεισφορά που έχει ο τουρισμός στο ΑΕΠ της χώρας μας.
Η προχειρότητα και οι αποσπασματικές προσεγγίσεις είναι εμφανείς στο Ταμείο
Ανάκαμψης όπου στρατηγικά δεν γίνεται καμιά αναφορά για τις μεγάλες
προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο τουρισμός, όπως είναι η αντιμετώπιση
της κλιματικής αλλαγής και η διασύνδεση των προορισμών, που χωρίς υποδομές
και Οργανισμούς Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (ΟΔΠΠ) μάλλον
παραπέμπεται στις καλένδες.
Το βλέπουμε στο προσχέδιο του φετινού προϋπολογισμού, όπου δεν προβλέπεται
καμία στοχευμένη οικονομική ενίσχυση, για την αποκατάσταση των ξενοδοχειακών και λοιπών τουριστικών μονάδων που επλήγησαν από τις
τεράστιες πυρκαγιές ή τις πλημμύρες, σε Ρόδο, Θεσσαλία, Αλεξανδρούπολη και
αλλού, πέρα μια γενική αναφορά σε καταβολή αποζημιώσεων καθώς και επισκευές
και βελτιώσεις υποδομών που αφορούν πρώτη αρωγή και αγροτικές αποζημιώσεις.
Υπό αυτή την έννοια συνεχίζετε τον ίδιο τρόπο δράσης των προκατόχων σας.
Το ερώτημα είναι πότε να περιμένουμε το επόμενο νομοσχέδιο που θα διορθώνει
αυτό!»