” Περί της Νεοελληνικής Εθνικής Ταυτότητας”

” Περί της Νεοελληνικής Εθνικής Ταυτότητας”
19 Μαΐου, 2015

” Περί της Νεοελληνικής Εθνικής Ταυτότητας”

Με μιαν εξαιρετική ομιλία συνεχίστηκε η 19η περίοδος 2014-15 του Ανοικτού Λαϊκού Πανεπιστήμιου Γιαννιτσών που διοργανώνει όπως πάντα με ιδιαίτερη επιτυχία η Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Γιαννιτσών «Ο Φίλιππος» σε αγαστή συνεργασία με την ΔΗ.Κ.Ε.Π.Α. Δήμου Πέλλας. Κεντρικός ομιλητής της αξιόλογης εκδήλωσης με τίτλο " Περί της Νεοελληνικής Εθνικής Ταυτότητας" ήταν ο καθηγητής της Νομικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Νικόλαος Ιντζεσίλογλου. Ο εισηγητής αναφέρθηκε αρχικά στην περίοδο των πόλεων-κρατών που ως γνωστό ανήκαν σε φυλές και όλες μαζί αποτελούσαν το τότε ελληνικό κράτος. Στην περίοδο του Μ. Αλεξάνδρου, κατορθώθηκε να εμπλουτισθεί και να αναμειχθεί το ελληνικό έθνος με στοιχεία και άλλων εθνοτήτων της ανατολής. Ο Μ. Αλέξανδρος σέβονταν τα τοπικά ήθη και έθιμα και ήταν φορέας πολιτισμού, γιατί όχι μόνο τα κράτη που κατακτήθηκαν εξελληνίσθηκαν, αλλά αυτό βοήθησε αργότερα να διαδοθεί ο χριστιανισμός. Στην βυζαντινή περίοδο παρατηρήθηκε σύνθεση του αρχαίου ελληνικού πνεύματος και του χριστιανισμού αλλά έτσι έγιναν ιστορικές συνθέσεις. Κατά την οθωμανική περίοδο ο ελληνισμός στηρίχθηκε και διατηρήθηκε από την ορθοδοξία και παρά τις προσπάθειες εξισλαμισμού του δεν αφομοιώθηκε. Η ορθοδοξία και ο ελληνισμός τόνισε είναι τα συστατικά στοιχεία του ελληνισμού στα νεότερα χρόνια. Η προβληματική για την εθνική ταυτότητα έχει υπαρξιακό χαρακτήρα και τίθεται κυρίως σε περιόδους κρίσης. Η δε δημιουργία της, εξαρτάται από την εξατομίκευση ενός "εαυτού" σε σχέση με κάποιους "άλλους", επί τη βάσει εμπειριών του παρελθόντος και προοπτικών για το μέλλον. Οι πηγές έμπνευσής της θα πρέπει να αναζητηθούν στην κλασική αρχαιότητα με τις εν δυνάμει οικουμενικές και πολιτισμικές αξίες, στους ελληνιστικούς χρόνους που κατέστησαν τον ελληνισμό οικουμενικό, στην σύνθεση του ελληνοχριστιανικού πολιτισμού κατά τον 4ο αιώνα από τους Καππαδόκες πατέρες της εκκλησίας, στη πτώση της Κωνσταντινούπολης το 1204 και την ίδρυση της αυτοκρατορίας της Νίκαιας, αλλά ακόμη και στον διαφωτισμό. Ο εθνικός χαρακτήρα των Ελλήνων, που μας ξεχωρίζει από τα άλλα έθνη με τα προτερήματα και τα ελαττώματά μας, διατυπώνεται πολύ καθαρά στο σύγγραμμα του Δημοσθένη Δανιηλίδη "Ελληνική Κοινωνία και Οικονομία" και διέπεται από την: α) ατομικότητα, είναι ικανοί να παράγουν και αυτό μένει στους μεταγενέστερους, διακρίνονται στο εξωτερικό, λόγω ικανότητας ανάληψης πρωτοβουλιών και οργάνωσης. α) πνευματικότητα, είναι ευφυείς και πανούργοι, μπορούν να προκόψουν, αλλά από την άλλη κανένα φρολογικό σύστημα δεν μπορεί να τους δαμάσει. γ) πλαστικότητα, παρουσιάζουν ροπή στις τέχνες λόγω ερεθισμάτων από το περιβάλλον, αλλά και γοητεύονται εύκολα από τους δημαγωγούς. Και κατέληξε με την πρόταση- προοπτική για το μέλλον των νεοελλήνων που πρέπει να διέπεται από το σύστημα αξιών των 3Α: α) την αυτοκυριαρχία, να μην εξαρτόμαστε από άλλους και τα πάθη μας, β) την αυτάρκεια, ένα από τα ανώτατα αγαθά κατά τον Αριστοτέλη, και γ) την ανοικτότητα, ανοικτοί σε νέες ιδέες, αξίες, σ'άλλους ανθρώπους. Η επόμενη εκδήλωση του Ανοικτού Λαϊκού Πανεπιστημίου προγραμματίσθηκε για την Τετάρτη 27 Μαΐου 2015 και ώρα 20.00' στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου στα Γιαννιτσά, με θέμα: "Η Θεσσαλονίκη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου από τα κινηματογραφικά αρχεία της Γαλλικής Στρατιάς της Ανατολής" και ομιλητή τον καθηγητή της Φιλοσοφικής σχολής του Α.Π.Θ. κ. Μουρέλο Ιωάννη. Θα προβληθεί και σχετικό ντοκιμαντέρ.

Σχόλια