Ο αγωγός TAP και τι αναμένεται να σηματοδοτήσει στην περιοχή
Ο αγωγός TAP και τι αναμένεται να σηματοδοτήσει στην περιοχή
Ένα από τα δέκα σημαντικότερα έργα που γίνονται παγκοσμίως αποτελεί ο αγωγός tap το μεγαλύτερο μέρος του οποίου θα περάσει από τη χώρα μας. Αυτό αποτελεί το ενεργειακό γεγονός των ημερών όχι μόνον σε ελληνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Το έργο αυτό καθιστά την Ελλάδα διαμετακομιστικό κόμβο για το φυσικό αέριο προς την Ευρώπη, αφού θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Τουρκίας, Ελλάδας και Αλβανίας στην Ιταλία αλλά και στην Κεντρική Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας.
Ο αγωγός TAP, συνολικού μήκους 878 χλμ., θα ξεκινήσει από τους Κήπους στα σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία, όπου θα διασυνδεθεί με τον αγωγό φυσικού αερίου Ανατολίας (TANAP). Από εκεί το χερσαίο τμήμα του TAP θα διασχίσει όλη τη Βόρεια Ελλάδα κατά μήκος 550 χλμ. –πρόκειται για το μεγαλύτερο τμήμα του αγωγού– και κατευθυνόμενο από τα ανατολικά προς τα δυτικά μέσω της Αλβανίας θα καταλήξει στις ακτές της Αδριατικής.
Το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού θα ξεκινήσει κοντά στην αλβανική πόλη Φιέρ και θα διασχίσει την Αδριατική για να συνδεθεί στο ιταλικό δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου στη Νότια Ιταλία. Το έργο του TAP στην Ελλάδα προβλέπει, εκτός από την τοποθέτηση του ίδιου του αγωγού, την κατασκευή ενός σταθμού συμπίεσης κοντά στους Κήπους με μεταφορική ικανότητα 10 δισ. κ.μ. κι ενός δεύτερου σταθμού κοντά στις Σέρρες σε περίπτωση μελλοντικής αναβάθμισης της μεταφορικής ικανότητας του αγωγού στα 20 δισ. κ.μ.
Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα ύψους 1,5 - 2 δισ. ευρώ, που προβλέπεται να δημιουργήσει συνολικά πάνω από 8.000 θέσεις εργασίας. Συμμετοχή στο έργο έχουν διασφαλίσει ήδη περισσότερες από 150 ελληνικές εταιρείες από διάφορους κλάδους. Επιπλέον η J&P AΒΑΞ Α.Ε. σε κοινοπραξία με την ιταλική Bonatti SpA έχει αναλάβει την κατασκευή των δύο εκ των τριών χερσαίων τμημάτων της Βορείου Ελλάδος, που αφορούν περίπου 360 χλμ. του αγωγού, και τα Σωληνουργεία Κορίνθου τη σύμβαση προμήθειας σωλήνων διαμέτρου 48 ιντσών και μήκους περίπου 495 χλμ.
Η Ελλάδα προσδοκά σημαντικότατα οφέλη από τον αγωγό.