Τι θα γίνει με το Τελωνείο Σκύδρας;
Τι θα γίνει με το Τελωνείο Σκύδρας;
«Καλλικράτης» παντού. Κατάργηση συγχώνευση, υποβάθμιση παντού. Η περίπτωση του Τελωνείου Κιλκίς, που είναι δίπλα μας είναι «λαμπρό» παράδειγμα ενός ακόμη σχεδιασμού επί χάρτου. Ενός σχεδιασμού σε κλειστά γραφεία, από ανθρώπους που δεν έχουν καμιά επαφή με την πραγματικότητα, καμιά σχέση με την κοινωνία. όπως και στις άλλες περιπτώσεις. Κατάργηση ΔΟΥ, Πυροσβεστικής Αριδαίας, συγχωνεύσεις υπηρεσιών ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, Επιθεώρησης Εργασίας, … και ο κατάλογος δεν έχει τέλος. Στο ίδιο έργο θεατές οι πολίτες του νομού τα τελευταία χρόνια… Τόσο ευχαριστημένο είναι το υπουργείο από την βιαστική κατάργηση και τις άναρχες συγχωνεύσεις των Εφοριών; Τους ικανοποιεί το απίστευτο αλαλούμ που παρατηρείται; Γνωρίζει το Υπουργείο π.χ. ότι από το Τελωνείο Σκύδρας, που βαίνει κι αυτό προς υποβάθμιση, πραγματοποιούνται οι μεγαλύτερες εξαγωγές κομπόστας παγκοσμίως; Είναι σίγουρο, ότι τίποτε απ' όλα τα παραπάνω δεν λαμβάνονται υπόψη. Το θέμα όμως είναι ότι ο νομός δέχεται πλήγματα χωρίς το παραμικρό «ισοδύναμο». Μένει να δούμε τις ισοδύναμες αντιδράσεις προσώπων και φορέων του νομού. Για το ζήτημα του Τελωνείου της Σκύδρας, και την ανάγκη να υπάρξει ομαλή και ανοδική πορεία του Τελωνείου ως υπηρεσία, μίλησε στο ράδιο Πέλλα και τη Χριστίνα Παπαδοπούλου, ο προϊστάμενος του Τελωνείου Σκύδρας, Φώτης Κατσάρας. Τόνισε τις συνέπειες μιας επικείμενης υποβάθμισης του Τελωνείου Σκύδρας από Α σε Β΄ κατηγορία, όπου θα δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα στις εξαγωγές νωπών και τυποποιημένων προϊόντων, χωρίς ουσιαστικό κέρδος. Άλλωστε, η υπηρεσιακή ηγεσία διαφωνεί με το σχέδιο και ζητά να παραμείνει ως έχει… «Τα τελωνεία Α τάξης λειτουργούν σε επίπεδο διεύθυνσης. Μία επιτροπή προτείνει το τελωνείο Σκύδρας να λειτουργήσει σε επίπεδο Β ή Γ τάξης και για το Χημείο να μεταφερθεί στη Θεσσαλονίκη. Τι σημαίνει αυτή η υποβάθμιση; Το τελωνείο Σκύδρας σήμερα λειτουργεί σε επίπεδο διεύθυνσης με δύο Τμήματα και υπάρχει μία οργάνωση όπου κατανέμονται οι αρμοδιότητες. Εάν λειτουργήσει σε επίπεδο Β ή Γ, τότε καταργούνται τα δύο Τμήματα και ο προϊστάμενος της υπηρεσίας θα είναι ένας τμηματάρχης, με το Κράτος να εξοικονομεί 200-300 ευρώ το μήνα. Το ζήτημα είναι πως με την υποβάθμιση αυτή θα υπάρχει αλλαγή ως προς τις αρμοδιότητες του τελωνείου. Δεν θα τελωνίζονται αυτοκίνητα. Όταν υπήρχε μία νορμάλ κατάσταση εκτελωνίζονταν 1300-1500 αυτοκίνητα το χρόνο. Επίσης, δεν θα μπορούν να εισάγονται όλα τα εμπορεύματα που εισάγονται από τα τελωνεία Α τάξης, δεν θα μπορούν να εξάγονται όλα τα εμπορεύματα, όπως σήμερα, μόνο τα εγχώρια προϊόντα, όσα προορίζονται π.χ. για επανεξαγωγή, δεν θα μπορούν να αποταμιεύονται εμπορεύματα, όπως π.χ. φέρνουν οι βιομηχανίες ζάχαρη για κομπόστα, αυτό το καθεστώς αποταμίευσης μέχρι να χρησιμοποιηθεί ένα προϊόν δεν θα μπορεί να γίνει, οπότε θα υπάρχουν προβλήματα και στη λειτουργία των βιομηχανιών. Τα τελωνεία Βέροιας και Σκύδρας, είναι τα δύο μεγαλύτερα εσωτερικά τελωνεία της χώρας που λειτουργούν εκτός Θεσσαλονίκης και Αττικής. Αυτό είναι το σχέδιο της επιτροπής το οποίο υποβλήθηκε στο υπουργείο Οικονομικών ενώ το σχέδιο της υπηρεσιακής ηγεσίας του γενικού διευθυντή των τελωνείων διαφωνεί με αυτό ενώ προς αυτή την κατεύθυνση είναι και η συνδικαλιστική ηγεσία του κλάδου μας. Εμείς δε λέμε να μείνει όπως ήταν πριν από δέκα χρόνια, αλλά εδώ και δύο χρόνια με την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών, έχουν εξοικονομηθεί αρκετές δεκάδες ευρώ, με μείωση κατά 48,5% σε θέσεις προϊσταμένων (από 711 καταργήθηκαν οι 345) τελωνείων, αλλά και τμημάτων, που από τα 544 καταργήθηκαν 260, από 76 διευθύνσεις τελωνείων, καταργήθηκαν οι 14 ενώ από 48 τοπικά τελωνειακά γραφεία καταργήθηκαν τα 44. οπότε, όλα αυτά συνιστούν εξοικονόμηση στο Κράτος και αλλαγές, όχι όμως να υποβαθμίσουν το τελωνείο Σκύδρας που σε εξαγωγές είχε αύξηση της τάξης του 660% από το 2009 και αντίστοιχη είναι η αύξηση σε αξίες (ευρώ)». Αύξηση εξαγωγών νωπών προϊόντων Εντωμεταξύ, ο διευθυντής του Τελωνείου Σκύδρας κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Περιφερειάρχη Κ. Μακεδονίας στην Πέλλα, παρουσίασε πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία αναφορικά με την θεαματική αύξηση των εξαγωγών προς τρίτες χώρες (εκτός ΕΕ) που παρουσιάζεται τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα, το 2012, 205 εκατομμύρια κιλά εμπορευματικών αγαθών φορτώθηκαν και μετακινήθηκαν με 10.000 φορτηγά προς τις αγορές των τρίτων χωρών. Πρόκειται για αύξηση της τάξης του 660% από το 2009 και αντίστοιχη είναι η αύξηση σε αξίες (ευρώ). Το συγκεκριμένο στοιχείο αναδεικνύει την «επανάσταση» στις εξαγωγές που ζει η Πέλλα το τελευταίο χρονικό διάστημα από τη μία πλευρά, ταυτόχρονα τονίζει τις ανάγκες για βελτίωση των οδικών υποδομών για την εξυπηρέτηση του μεγάλου αυτού εμπορευματικού φόρτου από την άλλη.
Χ.Π.